Teksty piosenek > T > The Beatles > O zespole
2 424 066 tekstów, 31 295 poszukiwanych i 348 oczekujących
The Beatles
the_beatles

The Beatles – zespół rockowy z Liverpoolu, istniejący od 1960 (jako The Silver Beetles, wcześniej jako The Quarrymen od 1957) do 1970 roku. Według RIAA, jego członkowie są najpopularniejszymi muzykami wszech czasów. W historii amerykańskiego rynku fonograficznego nikt nie sprzedał więcej płyt niż oni.


Skład zespołu:

John Lennon – gitary, śpiew, instr. klawiszowe, harmonijka, mandolina, instr. perkusyjne, gitara basowa, saksofon
Paul McCartney – gitara basowa, śpiew, instr. klawiszowe, gitary, perkusja, instr. perkusyjne, flet, skrzydłówka, waltornia, skrzypce
George Harrison – gitary, śpiew, gitara basowa, sitar, mandolina, instr. klawiszowe, harmonijka, skrzypce
Ringo Starr – perkusja, instr. perkusyjne, śpiew, gitara, organy

Byli członkowie:
Pete Best - perkusja (1960-1962)
Stuart Sutcliffe - gitara basowa, śpiew (1960-1961)

Historia zespołu:

Klubowe początki

Autorstwo nazwy zespołu przypisuje się Lennonowi oraz Sutcliffe'owi, którzy w kwietniu 1960 zaproponowali ją McCartneyowi, a później jego znajomemu - Harrisonowi. Cztery miesiące później, w sierpniu, tuż przed wyjazdem do Hamburga na, jak się miało okazać, obfitujące w liczne ekscesy występy, do czwórki gitarzystów dołączył perkusista Best. Jednak najbardziej emblematycznym miejscem dla Beatlesów tego okresu był liverpoolski klub The Cavern. W sylwestra 1961/1962 Beatlesi podróżują do Londynu na przesłuchanie do Decca Records. Ostatecznie wytwórnia nie podpisała z nimi kontraktu, co do dziś uważa się za największą pomyłkę w historii przemysłu fonograficznego. Stuart Sutcliffe odszedł z zespołu na krótko przed swą przedwczesną śmiercią, która nastąpiła 10 kwietnia 1962. Cztery miesiące później – 16 sierpnia – za namową niezadowolonego z gry Besta producenta George'a Martina, grupa w kontrowersyjnych okolicznościach zwolniła perkusistę i zastąpiła go przyjacielem zespołu – Ringo Starrem. Zespół też za namową menedżera Briana Epsteina zmienił wizerunek z niegrzecznych chłopców w skórach na garnitury. Ten etap kariery kończy podpisanie kontraktu z EMI.

Beatlemania:

Na koncertach The Beatles zaczyna dochodzić do scen zbiorowej histerii. Zjawisko to nazwano Beatlemanią. Swój pierwszy album Please Please Me Beatlesi nagrali 11 lutego 1963. Kompozycja Lennona, również zatytułowana Please Please Me, stała się pierwszym hitem zespołu. 10 września Beatlesi podarowali Rolling Stonesom kompozycję I Wanna Be Your Man, która okazała się pierwszym hitem Stonesów. W lutym 1964 kompozycją I Want to Hold Your Hand Beatlesi w końcu podbijają największy rynek fonograficzny – Amerykę. Wydarzenie to zapoczątkowało tzw. Brytyjską Inwazję. Zespół bije też rekord oglądalności, w telewizyjnym programie The Ed Sullivan Show ogląda go ponad 73 mln Amerykanów co stanowi 45% ówczesnej populacji tego kraju. W kwietniu pięć pierwszych miejsc Billboardu okupowały piosenki The Beatles (sytuacja taka nie powtórzyła się do dzisiaj; najbliższy rekordowi The Beatles był 50 Cent, którego 3 utwory znajdowały się w 2005 w pierwszej piątce rankingu). 28 sierpnia w Nowym Jorku zespół spotkał Boba Dylana. Stał się on dla nich inspiracją m.in. wprowadzając w świat narkotyków. Fanem zespołu był Jimi Hendrix.

Muzyczne dojrzewanie:

W nagraniach zespołu z lat 1965-1966 słychać wyraźną metamorfozę. Muzyka stała się ambitniejsza, a teksty poważniejsze. Fascynacja Harrisona muzyką indyjską odpowiedzialna jest za wprowadzenie do procesu nagraniowego egzotycznego instrumentarium (np. sitar). 6 sierpnia 1965 została przedstawiona światu kompozycja Yesterday, której melodia objawiła się McCartneyowi we śnie. Pobiła ona wiele rekordów, m.in. jest najczęściej coverowaną w historii i jedną z najczęściej emitowanych w radiu. Wyjątkowym wydarzeniem jak na owe czasy był koncert The Beatles na stadionie baseballowym Shea Stadium w Nowym Jorku 15 sierpnia. Po raz pierwszy bowiem w historii 55 600 fanów zgromadziło się na stadionie by wysłuchać koncertu rockowego.

27 sierpnia w Los Angeles Beatlesi spotkali swego idola – Elvisa Presleya. Po latach wyszło na jaw, że Presley kibicował CIA w próbach blokowania zespołu w Stanach Zjednoczonych, zarzucając Beatlesom sprowadzanie młodzieży na złą drogę. 26 października Beatlesi zostali uhonorowani przez królową Orderami Imperium Brytyjskiego (John Lennon zwrócił swój cztery lata później). Rok 1966 okazał się przełomowy dla zespołu. W marcu John Lennon udzielił niefortunnego wywiadu, w którym stwierdził, że Beatlesi są popularniejsi od Jezusa. W Wielkiej Brytanii te słowa przeszły bez większego rozgłosu, lecz w USA, a zwłaszcza na południu, wyjęta z kontekstu wypowiedź doprowadziła między innymi do fali ostentacyjnego palenia ich płyt. Wprawdzie już wcześniej pod adresem zespołu padały pogróżki, jednak stały się one poważne, gdy zespołem zaczął się interesować Ku Klux Klan. 29 sierpnia w San Francisco The Beatles zagrali swój ostatni koncert. Zaprzestali koncertowania między innymi ze względu na wszelkiej maści krzyki i piski fanów, które zagłuszały muzykę. Skoncentrowali się na działalności studyjnej. Rozpoczął się tym samym ostatni okres historii The Beatles.

Lata studyjne i rozpad:

Zamknięcie się Beatlesów na długie miesiące w studiu było tak naprawdę ich wyzwoleniem. W końcu mogli w pełni wykorzystać możliwości ówczesnej techniki, nie przejmując się tym, jak później zagrać muzykę na żywo. Wydana 1 czerwca 1967 płyta Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, pierwsza nagrana po zaniechaniu działalności koncertowej, jest przez większość krytyków uznawana za najważniejszą płytę w historii. Jest to jeden z pierwszych albumów koncepcyjnych będący prekursorem progresywnego rocka, swoista opera rockowa będąca substytutem koncertu. Większość krytyków zgadza się, że magnum opus albumu, jak i całej spuścizny The Beatles, jest wieńcząca dzieło kompozycja Johna Lennona i Paula McCartneya A Day in the Life. Kolejnym wydarzeniem bez precedensu była pierwsza światowa transmisja satelitarna, w której wzięli udział Beatlesi. 25 czerwca w programie Our World w towarzystwie m.in. Marianne Faithfull, Micka Jaggera, Erica Claptona czy Keitha Moona (z którymi półtora roku później J. Lennon wystąpił w przedsięwzięciu The Rolling Stones Rock And Roll Circus) Beatlesi wykonali na żywo kompozycję All You Need Is Love, która stała się jednym z hymnów ruchu hippisowskiego. Początek końca Beatlesów zwiastowała śmierć ich menedżera, Briana Epsteina, 27 sierpnia. Beatlesów ogarnęło przerażenie, ponieważ nie mieli pojęcia, jak znaleźć się w nowej sytuacji. W zespole zapanował chaos, który sprzyjał rodzeniu się konfliktów. Najbardziej podzieliła ich kwestia schedy po Epsteinie. Paul McCartney widział na tym stanowisku swego teścia, Lee Eastmana, podczas gdy reszta zespołu preferowała menedżera Rolling Stonesów – Allena Kleina. Skłóconych muzyków bezskutecznie próbował godzić i zachęcać do ostatnich wysiłków twórczych George Harrison, zapraszając Erica Claptona na sesje nagraniowe do Białego Albumu, a także Billy'ego Prestona na niekończące się sesje do albumu Let It Be. Ostatecznie to Kleinowi powierzono misję ratowania Apple – korporacji Beatlesów. Praktycznym końcem zespołu było ukrywane przed opinią publiczną odejście we wrześniu 1969 Lennona, ale za oficjalną datę rozpadu uznaje się 10 kwietnia 1970, kiedy Paul McCartney publicznie ogłosił swe odejście.

Epilog:

Przez całe lata 70. świat nurtowało pytanie czy zespół The Beatles reaktywuje się. Próbowano skusić ich proponując astronomiczne kwoty za jeden wspólny występ. Wprawdzie panujące między muzykami relacje pozostawiały wiele do życzenia (niektóre źródła informują nawet o rzekomym incydencie z 12 marca 1971, kiedy to John Lennon, George Harrison i Ringo Starr mieli jakoby obrzucić dom Paula McCartneya cegłami), jednak wielbiciele gorąco wierzyli w powrót zespołu. Nadzieja fanów na reaktywację została brutalnie rozwiana 8 grudnia 1980, gdy w Nowym Jorku został zastrzelony John Lennon. Następnego dnia podczas koncertu w Wembley Arena w Londynie zespół Queen zagrał w hołdzie Lennonowi jego wielki przebój Imagine. Poza tym na płycie Hot Space nagrali kompozycję Life Is Real (Song For Lennon). Był to tylko jeden z wielu podobnych hołdów złożonych Lennonowi.

Beatlesi byli pod wieloma względami zespołem wyjątkowym. Nikt inny nie doczekał się tylu analiz, czasem tak dogłębnych, że sami zainteresowani z rozbrajającą szczerością przyznawali, że ich nie rozumieli. Ich spuścizna pozostaje inspiracją dla innych muzyków. Mimo że nie byli wirtuozami i nie znali notacji muzycznej, potrafili pogodzić sukces na polu kultury elitarnej z sukcesem na polu kultury masowej. Do The Beatles należy najwięcej muzycznych odkryć oraz rekordów. Zdobyli parę prestiżowych nagród Grammy oraz Oscara za film Let It Be. Szacuje się, że pod koniec lat 90. sprzedana została miliardowa płyta Beatlesów. Magazyn Rolling Stones umieścił na 1 miejscu, na swojej liście pięciuset najlepszych albumów, płytę Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. W pierwszej dziesiątce znalazły miejsce jeszcze 3 albumy zespołu. W 1988 grupa The Beatles została wprowadzona do Rock and Roll Hall of Fame. Koncertowali w Europie, Ameryce, Azji, Australii. 4 marca 1996 światło dzienne ujrzał ostatni nowy materiał The Beatles – kompozycje "Real Love" i "Free as a Bird". Zostały one umieszczone na albumach składankowych "Anthology" na którym umieszczono wszelkie materiały próbne i niepublikowane wcześniej dema/luźne covery piosenek (część z nich później została wykorzystana w solowej twórczości Beatlesów).

9 września 2009 został wydany The Beatles Stereo Box Set w skład którego wchodziła cała dyskografią umieszczona na 16 płytach audio oraz wzbogacone o krótkie filmy dokumentalne w formacie QuickTime dotyczące danego albumu (z wyjątkiem zestawu Past Masters). Również The Beatles została wydana na Mono Box Set, nieco bardziej ubogim zbiorze, bo składającym się 13 płyt w wersji mono. 7 grudnia 2009 wydano 16 GB limitowany (30 tys. egzemplarzy) nośnik USB w kształcie jabłka. Umieszczono na nim cały remaster w audiofilskiej jakości (lepszej niż na płytach CD) 24 bitowy FLAC 44.1 kHz oraz 320 kbps MP3. Jabłko prócz utworów posiada również 13 minidokumentów w formacie wideo MPEG4 oraz zestaw oryginalnych okładek i książeczek do każdego albumu w formie plików Flash. Oczekiwany remaster 2009 zastąpił stary, z roku 1987, który był zgraniem z płyt winylowych. Studyjny proces poprawy jakości nagrań dokonali starsi pracownicy wytwórni: George Martin, Simon Gibson, Paul Hicks, Sean Magee, Guy Massey, Sam Okell, Steve Rooke, Allan Rouse i trwał 4 lata. Niestety nie wszystkie utwory udało się ponownie zremasterować ("She Loves You", "I'll Get You", "Love Me Do", "P.S. I Love You") ze względu na to, iż oryginalne taśmy zostały uszkodzone oraz zgubione, tak więc ścieżki te zostały zgrane z prywatnych kolekcji płyt winylowych.

16 listopada 2010 dyskografia zespołu weszła do cyfrowej sprzedaży w sklepie iTunes. Stanowi to zarazem koniec sporu firmy Apple z Beatlesowską Apple Records.

1. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Love Me Do, (Parlophone, 45-R 4949 - Wielka Brytania) (1962)

2. LP-vinyl: The Beatles ‎- Please Please Me, (Parlophone, PMC 1202 - Wielka Brytania) (1963)

3. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- She Loves You, (Parlophone, R 5055 - Wielka Brytania) (1963)

4. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- I Want To Hold Your Hand, (Parlophone, R 5084 - Wielka Brytania) (1963)

5. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Thank You Girl, (Parlophon, QMSP 16364 - Włochy) (1963)

6. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- From Me To You, (Parlophone, R 5015 - Wielka Brytania) (1963)

7. With the Beatles (1963)

8. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Please Please Me, (Parlophone, 45-R 4983 - Wielka Brytania) (1963)

9. LP-vinyl: The Beatles ‎- Beatles For Sale, (Parlophone, PMC 1240 - Wielka Brytania) (1964)

10. LP-vinyl: The Beatles ‎- A Hard Day's Night (Original Motion Picture Sound Track), (United Artists Records, UAL 3366 - USA) (1964)

11. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- No Reply, (Parlophon, QMSP 16370 - Włochy) (1964)

12. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- A Hard Day's Night / I Should Have Known Better, (Odeon, 7I-3083 - Brazylia) (1964)

13. Help! (1965)

14. LP-vinyl: The Beatles ‎- Help!, (Parlophone, PMC 1255 - Wielka Brytania) (1965)

15. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Nowhere Man, (Odeon, O 23 171 - Niemcy) (1965)

16. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- We Can Work It Out / Day Tripper, (Parlophone, R 5389 - Wielka Brytania) (1965)

17. Beatles VI (1965)

18. LP-vinyl: The Beatles ‎- Rubber Soul, (Parlophone, PMC 1267 - Wielka Brytania) (1965)

19. LP-vinyl: The Beatles ‎- Yesterday And Today, (Capitol Records, T 2553 - USA) (1966)

20. The Beatles Oldies (1966)

21. LP-vinyl: The Beatles ‎- Revolver, (Parlophone, PMC 7009 - Wielka Brytania) (1966)

22. A Collection of Beatles Oldies (1966)

23. LP-vinyl: The Beatles ‎- Magical Mystery Tour, (Capitol Records, SMAL-2835 - USA) (1967)

24. LP-vinyl: The Beatles - Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, (Parlophone Records PCS7027 - Wielka Brytania) (1967)

25. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Strawberry Fields Forever / Penny Lane, (Parlophone, R 5570 - Wielka Brytania) (1967)

26. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Lucy In The Sky With Diamonds / When I'm 64, (Capitol Records, S7-18896 - USA) (1967)

27. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Hey Jude / Revolution, (Apple Records, R 5722 - Wielka Brytania) (1968)

28. LP-vinyl x2: The Beatles ‎- The Beatles, (Apple Records, PCS 7067/8 - Wielka Brytania) (1968)

29. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Lady Madonna, (Parlophone, R 5675 - Wielka Brytania) (1968)

30. S-vinyl/7”: The Beatles & Billy Preston ‎- Get Back, (Apple Records, R 5777 - Wielka Brytania) (1969)

31. LP-vinyl: The Beatles ‎- Abbey Road, (Apple Records, PCS 7088 - Wielka Brytania) (1969)

32. Yellow Submarine (1969)

33. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Let It Be, (Apple Records, R 5833 - Wielka Brytania) (1970)

34. LP-vinyl: The Beatles ‎- Let It Be, (Apple Records, PCS 7096 - Wielka Brytania) (1970)

35. 1962-1966 (1973)

36. 1967-1970 (1973)

37. Rock 'n' Roll Music (1976)

38. Love Songs (1977)

39. The Beatles' Ballads (1980)

40. Reel Music (1982)

41. 20 Greatest Hits (1982)

42. Past Masters (1988)

43. Live at the BBC (1994)

44. Anthology 1 (1995)

45. Anthology 2 (1996)

46. Anthology 3 (1996)

47. Let It Be... Naked (2003)

48. Love (2006)

49. Tomorrow Never Knows (2011)

50. The Christmas Records (2017)

51. Now And Then - Single (2023)

Komentarze (501):

Iol 15 grudnia 2014 17:29 (edytowany 1 raz)
(+1)
@Sinisa:

Paul:
Wokal - Oh Darling!/ Golden Slumbers
Bas - Rain (ta melodyjna linia basowa zawsze bedzie u mnie na 1 miejscu),pozniej Hey Bulldog, Paperback Writer
Elektryczna - Taxman/ Birthday/ Adn your bird can sing
Akustyk - Blackbird
Klawisze - ulala, ciezko tu bedzie, ale Martha My Dear, The long and winding Road, Lady Madonna - nie moge sie zdecydowac
Perkusja - Dear Prudence

John:
Wokal - Hmm, ciezki wybor, ale niech bedzie : This Boy/ Bad Boy, ew. Twist and shout
Rytmiczna- nie mam tez pomyslu, cos pewno z AHDN bym wybral
Prowadzaca - Get Back/ I want you (shes so heavy)
Bass - no moze Helter Skelter, ale nie ma co w ogole porownywac gry Johna i Paula. Ogolnie Paul na 1 miejscu jako instrumentalista Beatli

George:
Wokal - If i needed someone/ Roll over Beethoven
Prowadzaca - And your bird can sing/ Day Tripper
Rytmiczna- Taxman
Akustyczna - And i love her
Basowa - She said shes said/ old brown shoe

Ringo:
Wokal - Boys/ Octopus's Garden
Perkusja- Rain bezkonkurencyjny! Tomorrow Never knows/ She Said She Said

Pokaż powiązany komentarz ↓

Sinisa 15 grudnia 2014 14:58
(+1)
Jako że nic się tutaj nie dzieje, mam takie jakby pytanie o jakby największy popis umiejętności na danym instrumencie danego Beatlesa. Wg mnie

PAUL
Wokal - Eleanor Rigby, strasznie trudne do zaśpiewania
Gitara basowa - Hey Bulldog jest całkiem niezłe, choć mogłoby to też równie dobrze być The Word, Paperback Writer itd.
Gitara elektryczna - Taxman lub And Your Bird Can Sing, które zagrał razem z George'm
Gitara akustyczna - Mother Nature's Son lub Yesterday
Klawiszowe - Lady Madonna, Martha My Dear, szczerze mówiąc sam do końca nie wiem
Perkusja - zdecydowanie Dear Prudence

JOHN
Wokal - trudny wybór, ale myślę że któraś z piosenek z AHDN lub ewentualnie Anna (Go To Him)
Gitara rytmiczna - nie wiem, jest tego za dużo żeby zdecydować się na jedno lub dwa
Gitara prowadząca - jakiś genialnych nie miał, najbliżej tego jest Get Back według mnie lub riff Lucy In The Sky
Bas - chyba Helter Skelter

GEORGE
Wokal - Something lub ewentualnie Roll Over Beethoven
Gitara prowadząca - And Your Bird Can Sing (razem z Paulem), według mnie piosenka z najlepszą gitarą prowadzącą ze wszystkich wydanych przez The Beatles
Gitara rytmiczna - Taxman
Gitara akustyczna - And I Love Her
Bas - według mnie Old Brown Shoe

RINGO
Wokal - wszystkie na w miarę podobnym poziomie, najlepszy wg mnie Boys
Perkusja - trudno powiedzieć, według mnie Strawberry Fields Forever, szczególnie solówka z końcówki, najlepiej słyszalna w trzeciej wersji na Anthology, ale inne jak np. Rain też nie odstają, Ringo był naprawdę dobry

thebeatles60 9 grudnia 2014 20:48
(+1)
Gdyby wszyscy żyli nadal bym wierzył, że któregoś dnia powrócą jako czwórka z Liverpoolu...

Iol 9 grudnia 2014 16:48 (edytowany 1 raz)
(+1)
Raczej nie, chyba by grali osobno do konca. Ewentualnie moze jakis jeden koncert dla fanow, z okazji rocznicy, czy cos w ten desen

thebeatles60 9 grudnia 2014 14:15
(+1)
Jak myślicie gdyby dłużej żył, The Beatles znowu by było?...

Sinisa 8 grudnia 2014 19:29
(+2)
Szkoda że musiał odejść tak wcześnie, cóż, nie jego wina.

Iol 8 grudnia 2014 15:27
(+2)
Dzis smutny dzien, juz 34 lata :(

Sinisa 5 grudnia 2014 18:32
(+2)
Wielkie dzięki :)

Iol 2 grudnia 2014 20:10 (edytowany 3 razy)
(+2)
Ode mnie
- Jumping Jack Flash
- She's a Rainbow
- Gimme Shelter
- 2000 light years from home (swietny psychodeliczny utwor z albumu, ktory jest jakby odpowiedzia na sgt peppera, a w utworze Sing This All Together spiewali rowniez Lennon/McCartney, warto wysluchac calosci!)
- oczywiscie Satisfaction
- Little Red Rooster (to akurat cover)

thebeatles60 2 grudnia 2014 17:27
(+2)
@Sinisa: Widziałem na zakładce Rolling stones, że pytałeś się o piosenki, które polecamy. Osobiście to twórczość The Rolling stones nie jest mi tak dobrze znana i lubiana jak u The Beatles ale mam takie 2 piosenki które lubię słuchać:
- Paint it black
-Angie
Piszę to tu bo nie wiem jak często odwiedzasz Stonesów :p

tekstowo.pl
2 424 066 tekstów, 31 295 poszukiwanych i 348 oczekujących

Największy serwis z tekstami piosenek w Polsce. Każdy może znaleźć u nas teksty piosenek, teledyski oraz tłumaczenia swoich ulubionych utworów.
Zachęcamy wszystkich użytkowników do dodawania nowych tekstów, tłumaczeń i teledysków!


Reklama | Kontakt | FAQ Polityka prywatności