Teksty piosenek > T > The Beatles > O zespole
2 423 667 tekstów, 31 294 poszukiwanych i 534 oczekujących
The Beatles
the_beatles

The Beatles – zespół rockowy z Liverpoolu, istniejący od 1960 (jako The Silver Beetles, wcześniej jako The Quarrymen od 1957) do 1970 roku. Według RIAA, jego członkowie są najpopularniejszymi muzykami wszech czasów. W historii amerykańskiego rynku fonograficznego nikt nie sprzedał więcej płyt niż oni.


Skład zespołu:

John Lennon – gitary, śpiew, instr. klawiszowe, harmonijka, mandolina, instr. perkusyjne, gitara basowa, saksofon
Paul McCartney – gitara basowa, śpiew, instr. klawiszowe, gitary, perkusja, instr. perkusyjne, flet, skrzydłówka, waltornia, skrzypce
George Harrison – gitary, śpiew, gitara basowa, sitar, mandolina, instr. klawiszowe, harmonijka, skrzypce
Ringo Starr – perkusja, instr. perkusyjne, śpiew, gitara, organy

Byli członkowie:
Pete Best - perkusja (1960-1962)
Stuart Sutcliffe - gitara basowa, śpiew (1960-1961)

Historia zespołu:

Klubowe początki

Autorstwo nazwy zespołu przypisuje się Lennonowi oraz Sutcliffe'owi, którzy w kwietniu 1960 zaproponowali ją McCartneyowi, a później jego znajomemu - Harrisonowi. Cztery miesiące później, w sierpniu, tuż przed wyjazdem do Hamburga na, jak się miało okazać, obfitujące w liczne ekscesy występy, do czwórki gitarzystów dołączył perkusista Best. Jednak najbardziej emblematycznym miejscem dla Beatlesów tego okresu był liverpoolski klub The Cavern. W sylwestra 1961/1962 Beatlesi podróżują do Londynu na przesłuchanie do Decca Records. Ostatecznie wytwórnia nie podpisała z nimi kontraktu, co do dziś uważa się za największą pomyłkę w historii przemysłu fonograficznego. Stuart Sutcliffe odszedł z zespołu na krótko przed swą przedwczesną śmiercią, która nastąpiła 10 kwietnia 1962. Cztery miesiące później – 16 sierpnia – za namową niezadowolonego z gry Besta producenta George'a Martina, grupa w kontrowersyjnych okolicznościach zwolniła perkusistę i zastąpiła go przyjacielem zespołu – Ringo Starrem. Zespół też za namową menedżera Briana Epsteina zmienił wizerunek z niegrzecznych chłopców w skórach na garnitury. Ten etap kariery kończy podpisanie kontraktu z EMI.

Beatlemania:

Na koncertach The Beatles zaczyna dochodzić do scen zbiorowej histerii. Zjawisko to nazwano Beatlemanią. Swój pierwszy album Please Please Me Beatlesi nagrali 11 lutego 1963. Kompozycja Lennona, również zatytułowana Please Please Me, stała się pierwszym hitem zespołu. 10 września Beatlesi podarowali Rolling Stonesom kompozycję I Wanna Be Your Man, która okazała się pierwszym hitem Stonesów. W lutym 1964 kompozycją I Want to Hold Your Hand Beatlesi w końcu podbijają największy rynek fonograficzny – Amerykę. Wydarzenie to zapoczątkowało tzw. Brytyjską Inwazję. Zespół bije też rekord oglądalności, w telewizyjnym programie The Ed Sullivan Show ogląda go ponad 73 mln Amerykanów co stanowi 45% ówczesnej populacji tego kraju. W kwietniu pięć pierwszych miejsc Billboardu okupowały piosenki The Beatles (sytuacja taka nie powtórzyła się do dzisiaj; najbliższy rekordowi The Beatles był 50 Cent, którego 3 utwory znajdowały się w 2005 w pierwszej piątce rankingu). 28 sierpnia w Nowym Jorku zespół spotkał Boba Dylana. Stał się on dla nich inspiracją m.in. wprowadzając w świat narkotyków. Fanem zespołu był Jimi Hendrix.

Muzyczne dojrzewanie:

W nagraniach zespołu z lat 1965-1966 słychać wyraźną metamorfozę. Muzyka stała się ambitniejsza, a teksty poważniejsze. Fascynacja Harrisona muzyką indyjską odpowiedzialna jest za wprowadzenie do procesu nagraniowego egzotycznego instrumentarium (np. sitar). 6 sierpnia 1965 została przedstawiona światu kompozycja Yesterday, której melodia objawiła się McCartneyowi we śnie. Pobiła ona wiele rekordów, m.in. jest najczęściej coverowaną w historii i jedną z najczęściej emitowanych w radiu. Wyjątkowym wydarzeniem jak na owe czasy był koncert The Beatles na stadionie baseballowym Shea Stadium w Nowym Jorku 15 sierpnia. Po raz pierwszy bowiem w historii 55 600 fanów zgromadziło się na stadionie by wysłuchać koncertu rockowego.

27 sierpnia w Los Angeles Beatlesi spotkali swego idola – Elvisa Presleya. Po latach wyszło na jaw, że Presley kibicował CIA w próbach blokowania zespołu w Stanach Zjednoczonych, zarzucając Beatlesom sprowadzanie młodzieży na złą drogę. 26 października Beatlesi zostali uhonorowani przez królową Orderami Imperium Brytyjskiego (John Lennon zwrócił swój cztery lata później). Rok 1966 okazał się przełomowy dla zespołu. W marcu John Lennon udzielił niefortunnego wywiadu, w którym stwierdził, że Beatlesi są popularniejsi od Jezusa. W Wielkiej Brytanii te słowa przeszły bez większego rozgłosu, lecz w USA, a zwłaszcza na południu, wyjęta z kontekstu wypowiedź doprowadziła między innymi do fali ostentacyjnego palenia ich płyt. Wprawdzie już wcześniej pod adresem zespołu padały pogróżki, jednak stały się one poważne, gdy zespołem zaczął się interesować Ku Klux Klan. 29 sierpnia w San Francisco The Beatles zagrali swój ostatni koncert. Zaprzestali koncertowania między innymi ze względu na wszelkiej maści krzyki i piski fanów, które zagłuszały muzykę. Skoncentrowali się na działalności studyjnej. Rozpoczął się tym samym ostatni okres historii The Beatles.

Lata studyjne i rozpad:

Zamknięcie się Beatlesów na długie miesiące w studiu było tak naprawdę ich wyzwoleniem. W końcu mogli w pełni wykorzystać możliwości ówczesnej techniki, nie przejmując się tym, jak później zagrać muzykę na żywo. Wydana 1 czerwca 1967 płyta Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, pierwsza nagrana po zaniechaniu działalności koncertowej, jest przez większość krytyków uznawana za najważniejszą płytę w historii. Jest to jeden z pierwszych albumów koncepcyjnych będący prekursorem progresywnego rocka, swoista opera rockowa będąca substytutem koncertu. Większość krytyków zgadza się, że magnum opus albumu, jak i całej spuścizny The Beatles, jest wieńcząca dzieło kompozycja Johna Lennona i Paula McCartneya A Day in the Life. Kolejnym wydarzeniem bez precedensu była pierwsza światowa transmisja satelitarna, w której wzięli udział Beatlesi. 25 czerwca w programie Our World w towarzystwie m.in. Marianne Faithfull, Micka Jaggera, Erica Claptona czy Keitha Moona (z którymi półtora roku później J. Lennon wystąpił w przedsięwzięciu The Rolling Stones Rock And Roll Circus) Beatlesi wykonali na żywo kompozycję All You Need Is Love, która stała się jednym z hymnów ruchu hippisowskiego. Początek końca Beatlesów zwiastowała śmierć ich menedżera, Briana Epsteina, 27 sierpnia. Beatlesów ogarnęło przerażenie, ponieważ nie mieli pojęcia, jak znaleźć się w nowej sytuacji. W zespole zapanował chaos, który sprzyjał rodzeniu się konfliktów. Najbardziej podzieliła ich kwestia schedy po Epsteinie. Paul McCartney widział na tym stanowisku swego teścia, Lee Eastmana, podczas gdy reszta zespołu preferowała menedżera Rolling Stonesów – Allena Kleina. Skłóconych muzyków bezskutecznie próbował godzić i zachęcać do ostatnich wysiłków twórczych George Harrison, zapraszając Erica Claptona na sesje nagraniowe do Białego Albumu, a także Billy'ego Prestona na niekończące się sesje do albumu Let It Be. Ostatecznie to Kleinowi powierzono misję ratowania Apple – korporacji Beatlesów. Praktycznym końcem zespołu było ukrywane przed opinią publiczną odejście we wrześniu 1969 Lennona, ale za oficjalną datę rozpadu uznaje się 10 kwietnia 1970, kiedy Paul McCartney publicznie ogłosił swe odejście.

Epilog:

Przez całe lata 70. świat nurtowało pytanie czy zespół The Beatles reaktywuje się. Próbowano skusić ich proponując astronomiczne kwoty za jeden wspólny występ. Wprawdzie panujące między muzykami relacje pozostawiały wiele do życzenia (niektóre źródła informują nawet o rzekomym incydencie z 12 marca 1971, kiedy to John Lennon, George Harrison i Ringo Starr mieli jakoby obrzucić dom Paula McCartneya cegłami), jednak wielbiciele gorąco wierzyli w powrót zespołu. Nadzieja fanów na reaktywację została brutalnie rozwiana 8 grudnia 1980, gdy w Nowym Jorku został zastrzelony John Lennon. Następnego dnia podczas koncertu w Wembley Arena w Londynie zespół Queen zagrał w hołdzie Lennonowi jego wielki przebój Imagine. Poza tym na płycie Hot Space nagrali kompozycję Life Is Real (Song For Lennon). Był to tylko jeden z wielu podobnych hołdów złożonych Lennonowi.

Beatlesi byli pod wieloma względami zespołem wyjątkowym. Nikt inny nie doczekał się tylu analiz, czasem tak dogłębnych, że sami zainteresowani z rozbrajającą szczerością przyznawali, że ich nie rozumieli. Ich spuścizna pozostaje inspiracją dla innych muzyków. Mimo że nie byli wirtuozami i nie znali notacji muzycznej, potrafili pogodzić sukces na polu kultury elitarnej z sukcesem na polu kultury masowej. Do The Beatles należy najwięcej muzycznych odkryć oraz rekordów. Zdobyli parę prestiżowych nagród Grammy oraz Oscara za film Let It Be. Szacuje się, że pod koniec lat 90. sprzedana została miliardowa płyta Beatlesów. Magazyn Rolling Stones umieścił na 1 miejscu, na swojej liście pięciuset najlepszych albumów, płytę Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. W pierwszej dziesiątce znalazły miejsce jeszcze 3 albumy zespołu. W 1988 grupa The Beatles została wprowadzona do Rock and Roll Hall of Fame. Koncertowali w Europie, Ameryce, Azji, Australii. 4 marca 1996 światło dzienne ujrzał ostatni nowy materiał The Beatles – kompozycje "Real Love" i "Free as a Bird". Zostały one umieszczone na albumach składankowych "Anthology" na którym umieszczono wszelkie materiały próbne i niepublikowane wcześniej dema/luźne covery piosenek (część z nich później została wykorzystana w solowej twórczości Beatlesów).

9 września 2009 został wydany The Beatles Stereo Box Set w skład którego wchodziła cała dyskografią umieszczona na 16 płytach audio oraz wzbogacone o krótkie filmy dokumentalne w formacie QuickTime dotyczące danego albumu (z wyjątkiem zestawu Past Masters). Również The Beatles została wydana na Mono Box Set, nieco bardziej ubogim zbiorze, bo składającym się 13 płyt w wersji mono. 7 grudnia 2009 wydano 16 GB limitowany (30 tys. egzemplarzy) nośnik USB w kształcie jabłka. Umieszczono na nim cały remaster w audiofilskiej jakości (lepszej niż na płytach CD) 24 bitowy FLAC 44.1 kHz oraz 320 kbps MP3. Jabłko prócz utworów posiada również 13 minidokumentów w formacie wideo MPEG4 oraz zestaw oryginalnych okładek i książeczek do każdego albumu w formie plików Flash. Oczekiwany remaster 2009 zastąpił stary, z roku 1987, który był zgraniem z płyt winylowych. Studyjny proces poprawy jakości nagrań dokonali starsi pracownicy wytwórni: George Martin, Simon Gibson, Paul Hicks, Sean Magee, Guy Massey, Sam Okell, Steve Rooke, Allan Rouse i trwał 4 lata. Niestety nie wszystkie utwory udało się ponownie zremasterować ("She Loves You", "I'll Get You", "Love Me Do", "P.S. I Love You") ze względu na to, iż oryginalne taśmy zostały uszkodzone oraz zgubione, tak więc ścieżki te zostały zgrane z prywatnych kolekcji płyt winylowych.

16 listopada 2010 dyskografia zespołu weszła do cyfrowej sprzedaży w sklepie iTunes. Stanowi to zarazem koniec sporu firmy Apple z Beatlesowską Apple Records.

1. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Love Me Do, (Parlophone, 45-R 4949 - Wielka Brytania) (1962)

2. LP-vinyl: The Beatles ‎- Please Please Me, (Parlophone, PMC 1202 - Wielka Brytania) (1963)

3. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- She Loves You, (Parlophone, R 5055 - Wielka Brytania) (1963)

4. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- I Want To Hold Your Hand, (Parlophone, R 5084 - Wielka Brytania) (1963)

5. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Thank You Girl, (Parlophon, QMSP 16364 - Włochy) (1963)

6. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- From Me To You, (Parlophone, R 5015 - Wielka Brytania) (1963)

7. With the Beatles (1963)

8. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Please Please Me, (Parlophone, 45-R 4983 - Wielka Brytania) (1963)

9. LP-vinyl: The Beatles ‎- Beatles For Sale, (Parlophone, PMC 1240 - Wielka Brytania) (1964)

10. LP-vinyl: The Beatles ‎- A Hard Day's Night (Original Motion Picture Sound Track), (United Artists Records, UAL 3366 - USA) (1964)

11. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- No Reply, (Parlophon, QMSP 16370 - Włochy) (1964)

12. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- A Hard Day's Night / I Should Have Known Better, (Odeon, 7I-3083 - Brazylia) (1964)

13. Help! (1965)

14. LP-vinyl: The Beatles ‎- Help!, (Parlophone, PMC 1255 - Wielka Brytania) (1965)

15. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Nowhere Man, (Odeon, O 23 171 - Niemcy) (1965)

16. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- We Can Work It Out / Day Tripper, (Parlophone, R 5389 - Wielka Brytania) (1965)

17. Beatles VI (1965)

18. LP-vinyl: The Beatles ‎- Rubber Soul, (Parlophone, PMC 1267 - Wielka Brytania) (1965)

19. LP-vinyl: The Beatles ‎- Yesterday And Today, (Capitol Records, T 2553 - USA) (1966)

20. The Beatles Oldies (1966)

21. LP-vinyl: The Beatles ‎- Revolver, (Parlophone, PMC 7009 - Wielka Brytania) (1966)

22. A Collection of Beatles Oldies (1966)

23. LP-vinyl: The Beatles ‎- Magical Mystery Tour, (Capitol Records, SMAL-2835 - USA) (1967)

24. LP-vinyl: The Beatles - Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, (Parlophone Records PCS7027 - Wielka Brytania) (1967)

25. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Strawberry Fields Forever / Penny Lane, (Parlophone, R 5570 - Wielka Brytania) (1967)

26. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Lucy In The Sky With Diamonds / When I'm 64, (Capitol Records, S7-18896 - USA) (1967)

27. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Hey Jude / Revolution, (Apple Records, R 5722 - Wielka Brytania) (1968)

28. LP-vinyl x2: The Beatles ‎- The Beatles, (Apple Records, PCS 7067/8 - Wielka Brytania) (1968)

29. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Lady Madonna, (Parlophone, R 5675 - Wielka Brytania) (1968)

30. S-vinyl/7”: The Beatles & Billy Preston ‎- Get Back, (Apple Records, R 5777 - Wielka Brytania) (1969)

31. LP-vinyl: The Beatles ‎- Abbey Road, (Apple Records, PCS 7088 - Wielka Brytania) (1969)

32. Yellow Submarine (1969)

33. S-vinyl/7”: The Beatles ‎- Let It Be, (Apple Records, R 5833 - Wielka Brytania) (1970)

34. LP-vinyl: The Beatles ‎- Let It Be, (Apple Records, PCS 7096 - Wielka Brytania) (1970)

35. 1962-1966 (1973)

36. 1967-1970 (1973)

37. Rock 'n' Roll Music (1976)

38. Love Songs (1977)

39. The Beatles' Ballads (1980)

40. Reel Music (1982)

41. 20 Greatest Hits (1982)

42. Past Masters (1988)

43. Live at the BBC (1994)

44. Anthology 1 (1995)

45. Anthology 2 (1996)

46. Anthology 3 (1996)

47. Let It Be... Naked (2003)

48. Love (2006)

49. Tomorrow Never Knows (2011)

50. The Christmas Records (2017)

51. Now And Then - Single (2023)

Komentarze (501):

Iol 14 maja 2015 23:35
(0)
@Sinisa: Lay Lady Lay to rok 1969 :)

Pokaż powiązany komentarz ↓

Sinisa 14 maja 2015 21:11
(0)
No to moje lata 70:
1.Sultans Of Swing (Dire Straits)
2.Baba O'Riley (The Who)
3.Layla (Derek And The Dominos)
4.Stairway To Heaven (Led Zeppelin) - tak, oryginalnie jak w mordę strzelił, ale to jedna z tych piosenek, która nigdy mi się nie znudzi
5.Lay Lady Lay (Bob Dylan)
6.Roxanne (The Police)
7.Child In Time (Deep Purple)
8.Maybe I'm Amazed (chyba Paul)
9.I'd Have You Anytime (nie wiem)
10.Riders On The Storm (The Doors) - klimatyczna

Iol 12 maja 2015 23:20 (edytowany 3 razy)
(0)
To leci moja lista:
1. A day in the life (wiadomo)- co tu duzo pisac, najwspanialszy utwor najwspanialszego zespolu
2. Epitaph (King Crimson)
3. Good Vibrations (The Beach Boys)
4. Little Wing (Jimi Hendrix)
5. 2000 light years from home (The Rolling Stones)
6. Like A Rolling Stone (Dylan)
7. A Whiter Shade of Pale (Procol Harum)
8. Sunshine of Your Love (Cream)
9. The Soft Parade (The Doors)
10. Willie The Pimp (Frank Zappa)
Z wielkim bolem odrzucilem Proud Mary CCR, Whole Lotta Love Zeppelinow, House of the rising sun Animalsow i wiele wiele innych
Wybor ulubionych utworow z lat 60 byl dla mnie mega ciezki. Bez zadnego wachania jest to moja ulubiona dekada w muzyce.
Wszystkie te dziela oceniam 10/10 i moge ich sluchac bez konca.
Lata 70 beda juz o wiele latwiejsze :)
PS: faktycznie, bylo top 50 wziac xD

Pokaż powiązany komentarz ↓

Sinisa 11 maja 2015 18:16
(0)
Jak 10, to 10, chociaż nie pogardziłbym większą ilością:
1.My Generation (The Who)
2.All Along The Watchtower (Bob Dylan) - wersję Hendrixa też uwielbiam
3.Mrs Robinson (Simon&Garfunkel)
4.Waterloo Sunset (The Kinks)
5.Unknown Soldier (The Doors)
6.I Am The Walrus (wiadomo :D)
7.Still I'm Sad (The Yardbirds)
8.Babe I'm Gonna Leave You (Led Zeppelin)
9.Foxy Lady (Hendrix i inne Experience)
10.Paint It Black (The Rolling Stones)

Iol 11 maja 2015 17:26
(0)
Skoro bylo top 10 albumow lat 60, to moze teraz top 10 utworow. Wiem, bedzie mega ciezko, ale kryteria tak, jak wczesniej - 1 utwor na artyste.
Do dziela! :D

Iol 2 maja 2015 01:43
(0)
@Sinisa: Oby... :D

Pokaż powiązany komentarz ↓

Sinisa 2 maja 2015 00:55
(+1)
Wow, od pierwszej nuty (czy uderzenia w perkusję, umknęło mi co było pierwsze) czuć tą siłę. Cała nadzieja w tym co trzeba znaleźć samemu, to akurat smutna prawda. Oby kiedyś właśnie taki zespół stał się popularny i nie zatracił "tego czegoś". I oby nie były to tylko moje hurraoptymistyczne marzenia.

Iol 2 maja 2015 00:16
(0)
@Sinisa: Polecam te plyte z 2009r.
https://www.youtube.com/watch?v=LSOqHrYXWSY
Brain Cycles- Radio Moscow
To wlasnie taki powrot do psychodelicznego rocka, hard rocka.
Moze za X lat ktos to doceni. A i zeby byla jasnosc, jest tego wiecej tylko stacje radiowe raczej nie podsuna Ci tego pod nos, musisz sam szukac :>

Pokaż powiązany komentarz ↓

Sinisa 2 maja 2015 00:10
(+1)
Wg mnie przydałby się w muzyce rockowej powrót do korzeni tj. blues rocka, folk rocka, psychodelii jak za starych, dobrych czasów, ale we w miarę aktualnym wydaniu. Rock nie jest aż tak bardzo w mainstreamie jak był kiedyś, ale wierzę, że znajdzie się jeszcze paru geniuszy (i tutaj nie przesadzam), którzy zwrócą uwagę mas spowrotem na rocka. Czas i pomysłowość to wszystko czego potrzeba.
Tak w ogóle to nie zawsze coś co nie osiąga dużych sukcesów na listach przebojów zostaje zapomniane. Jak na przykład radziły sobie single Hendrixa?

Iol 2 maja 2015 00:01 (edytowany 1 raz)
(0)
@Sinisa:
Ja sadze, ze niektore utwory i albumy takich grup jak Arctic Monkeys, czy Foo Fighters beda jeszcze pamietane przez jakis czas. No wlasnie, tylko jak dlugo?
Szczerze mówiac to watpie, ze beda cieszyly sie taka popularnoscia za jakies 40 lat, tak jak obcenie np. Fab4.
Te utwory przetrwaly probe czasu, gdyz jakby nie patrzec byly "mainstreamem" w chwili wydania.
A co dzieje sie teraz?
No wlasnie, jakas nicki minaj krecaca dupa, justin bieber, one direction sa na topie, tak jak kiedys Beatlesi.
Oczywscie, trzeba tez wziac pod uwage, ze w chwili wydania "In the court of the crimson king" zespolu king crimson, plyta ta cieszyla sie znikoma popularnoscia, a po latach ja doceniono i stala sie popularna wsrod sluchaczy rocka progresywnego i nie tylko.
Moze za jakis czas ktos doceni obecnych tworcow, chociaz chyba najlepsze w muzyce juz sie dokonalo i watpie, ze kiedys taka np. Beatlemania sie powtorzy.
Inne czasy, chociaz kto wie... :D

Pokaż powiązany komentarz ↓

tekstowo.pl
2 423 667 tekstów, 31 294 poszukiwanych i 534 oczekujących

Największy serwis z tekstami piosenek w Polsce. Każdy może znaleźć u nas teksty piosenek, teledyski oraz tłumaczenia swoich ulubionych utworów.
Zachęcamy wszystkich użytkowników do dodawania nowych tekstów, tłumaczeń i teledysków!


Reklama | Kontakt | FAQ Polityka prywatności